Nieuws
01.01.2023
Mesdags Woelige Branding op het toneel
Een eenzaam schip op onrustig vaarwater, gestrand te midden van al het tumult. Deze metafoor voor Nederland koos cabaretier Claudia de Breij als thema in haar oudejaarsconference. Passend is het werk Woelige Branding van Hendrik Willem Mesdag, waarop een woeste zee en lucht het onderwerp vormen.
Vanaf 1870 bouwde Mesdag een reputatie op als schilder van woeste golven, het liefst op groot formaat. Woelige branding is hiervan een goed voorbeeld. Mesdag stelt de zee voor als een machtige natuurkracht waarvan de mensen totaal afhankelijk zijn. De twee schepen in de verte versterken de weidsheid van de compositie. Met brede penseelstreken in alle richtingen is de kunstenaar erin geslaagd om ook de wolkenlucht de suggestie van beweging te geven.
Hendrik Willem Mesdag, Woelige branding, 1889, olieverf op doek, Museum Panorama Mesdag.
Het decor is met de hand geschilderd door decorontwerper Bas Peeperkorn. Het decor bestaat uit meerdere gigantische panelen, waarop een herhaling van elementen uit het kunstwerk is verwerkt.