Deel 4
Omstreeks 1870 groeide de welvaart in Nederland en verbeterde de infrastructuur. Een uitje naar het Scheveningse strand werd daardoor voor steeds meer mensen mogelijk. Voor de kinderen van de badgasten was ezeltje rijden op het strand een populaire activiteit. Op dit werk zien we de standplaats van de ezels. Mesdag legde dezelfde activiteit ook vast op zijn Panorama: één van de weinige keren dat hij de Scheveningse badcultuur en het bijbehorende toerisme in beeld bracht.
Dat hij voor dit onderwerp koos, is opvallend. Scheveningen transformeerde tijdens Mesdags leven in een mondaine badplaats, met de verstedelijking als gevolg. Dit zorgde ervoor dat het vissersdorp Scheveningen en de omliggende natuur, Mesdags belangrijkste inspiratiebron, langzaam verdween. Hiermee was de kunstenaar – groot natuurliefhebber en voorstander van natuurbehoud – niet bepaald blij.
Ezeltje rijden was ook een geliefd thema van de Haagse School–schilder Anton Mauve. Mesdag was van hem erg onder de indruk en verzamelde meer dan tien van diens schilderijen en tekeningen. Eén ervan houdt verband met Mesdags eigen schilderij: Ezelstandplaats op het strand te Scheveningen (c. 1876). Het is nog steeds onderdeel van De Mesdag Collectie.