Hendrik Willem Mesdag, Ondergaande zon, detail, 1910, olieverf op doek. Gesigneerd, rechtsonder: HW Mesdag. Museum Panorama Mesdag.
Deel 9
Aan het einde van Hendrik Willem Mesdags carrière keerde in zijn werken de verstilde natuur terug. Waar hij eerst woeste en onstuimige golven schilderde, zien we nu een kalme zee. Hij concentreerde zich in deze periode juist op de stilte en het kleurenspel van de late avond. Al deze aspecten zijn terug te zien in het monumentale schilderij Ondergaande zon.
Mesdag schilderde garnalenvissers in de branding. Ze staan in gebogen houding, tot over hun knieën in het water en trekken het zware net over de bodem van de zee om zo garnalen te vangen. De meeste kans op succes hadden zij bij een vlakke zee met weinig golven. Het schilderij geeft het einde van de avond weer, wanneer de wind is gaan liggen. In de verte zien we de zon bijna in zee verdwijnen.
Mesdag begon na 1885 kleurrijker te werken. De zonsondergang die te zien is op dit werk verspreidt een oranje gloed over de zee en de wolken, de menselijke activiteit is bijzaak. Lucht en water zijn qua kleur bijna niet van elkaar te onderscheiden. Ondergaande zon uit 1910 is een van Mesdags laatste werken.
Hendrik Willem Mesdag, Ondergaande zon, detail, 1910, olieverf op doek. Gesigneerd, rechtsonder: HW Mesdag. Museum Panorama Mesdag.