Schoonheidsideaal

Een serie waar je vrolijk van wordt

Hedendaagse badgasten

De fotoserie is net als het Panorama laagdrempelig en vrolijk, maar toont vooral een intrigerend contrast: Waar Mesdag de weidsheid van het strand en het idyllische van het oude vissersdorp Scheveningen schilderde, fotografeerde Cern slapende, halfnaakte mensen op het strand, dicht op de huid, zonder dat het confronterend is. Mesdag negeerde liever dat Scheveningen veranderde van vissers- naar badplaats. Had hij ooit kunnen vermoeden dat het strand tegenwoordig een vrijetijdsbestemming is waar iedereen ongegeneerd zichzelf kan zijn in niet meer dan een reepje textiel?

De serie

Na een bezoek aan het strand van zijn jeugd, raakte Cern geïntrigeerd door de volledige overgave van badgasten op het strand. Hij keerde vervolgens terug met zijn camera, die hij op een poolstok installeerde zodat hij de slapende mensen van bovenaf kon fotograferen. Na het eerste geslaagde resultaat, de foto met de twee oudere dames, wist hij dat hij met iets bijzonders bezig was. Zo ontstond de serie Comfort Zone.

Cern noemt deze serie Comfort Zone omdat geen van de mensen voldoet aan het opgelegde schoonheidsideaal. Toch geven zij zich letterlijk bloot op het strand in vaak minuscule badkleding. Zij zijn volledig in hun comfort zone. Het resultaat is een fotoserie waar je vrolijk van wordt met tegelijkertijd het besef dat we ons minder zorgen moeten maken wat de ander van ons vindt of denkt.

TADAOCERN-Comfort-Zone-17

Tadao Cern, Comfort Zone – image #17, 2013, gicléedruk .

Over de kunstenaar

bio

Van architect naar fotograaf

Tadao Cern woont in Vilnius en is opgeleid als architect. In 2011 besloot hij, tijdelijk, iets anders te proberen: hij ging fotograferen, in opdracht, zowel editorial als commercieel. Al gauw startte hij ook met persoonlijke projecten, die hem internationale aandacht opleverde zoals de fotoseries Blow Job en Revealing the Truth.

In 2013 maakte hij zijn fotoserie Comfort Zone. Toen besefte hij dat hij zich langzaam maar zeker begaf naar het kunstenaarschap. Zijn werk werd internationaal tentoongesteld, te beginnen bij Saatchi Gallery, London, en won diverse prijzen.

Sinds 2016 verlegt Cern zijn aandacht naar andere media. Hij onderzoekt verschillende concepten, zoals onscherpe composities in de groep schilderijen Chromatic Aberration. In de fotografie zouden deze als fout worden bestempeld. Of hij verbindt twee zwarte ballonnen en laat ze zweven in Black Balloons.

Zijn nieuwsgierigheid en achtergrond als architect zijn goed zichtbaar in al deze projecten: hij stelt vragen en experimenteert. Vaak is het eindresultaat voor hem net zo verrassend is als voor ons. Met humor zoekt hij de schoonheid van imperfectie in zijn onderwerpen. Met beheersing onderzoekt hij de mogelijkheden van het medium.

Beeld: Tadao Cern, Comfort Zone – image #12, 2013, gicléedruk .

  • Tadao Cern, Comfort Zone – image #2, 2013, gicléedruk
  • Tadao Cern, Comfort Zone – image #4, 2013, gicléedruk.
  • Tadao Cern, Comfort Zone – image #3, 2013, gicléedruk