Decennium uit het werkzame leven
Over de tentoonstelling
Gezicht geven
Jan Giesen liet een veelzijdig oeuvre na van decoratieve kunsten, schilderijen, tekeningen en grafisch werk. Panorama Mesdag zoomt voor het eerst in op een decennium uit zijn werkzame leven: 1920-1930. In deze periode tekende en schilderde hij vooral in de omgeving van Scheveningen en Kijkduin.
In zijn atelier verwerkte hij deze thema’s vervolgens tot houtsneden. Met deze tentoonstelling zet Panorama Mesdag deze Haagse kunstenaar bij uitstek in de schijnwerpers en geeft het museum een gezicht aan de anoniem gebleven mannen die een aandeel hadden in het Scheveningen en Kijkduin zoals we het nu nog kennen. Giesens fantastische technische begaafdheid blijkt vooral uit zijn krachtige houtsneden, waarvan een groot aantal afkomstig is uit zijn nalatenschap. Hieronder zijn bijvoorbeeld zeldzame (hand)drukken.
Beeld: Jan Giesen (1900-1983), Railwerkers in de duinen, 1923, houtsnede, particuliere collectie.
Over de kunstenaar
(1900-1983)
Socialistische inslag
Jan Giesen is een echte Haagse kunstenaar. Hij werd geboren in Den Haag en opgeleid aan het Haagse Tekeninstituut en de Academie van Beeldende Kunsten. Hier zou hij in de jaren 1929-1946 zelf lesgeven. Zijn glas-in-loodramen en sculpturen zorgen voor wat kleur in de Haagse publieke ruimte gedurende het interbellum.
Giesens werk wordt gekenmerkt door een socialistische inslag; met zijn grafisch werk probeerde hij kunst en schoonheid voor een grotere doelgroep bereikbaar te maken en hij streefde naar een betere wereld waarin mensen in harmonie leven met elkaar en met de natuur. Ook zijn interesse in het arbeidersleven – centraal in de tentoonstelling in Panorama Mesdag – moet in dit licht gezien worden.
Deze tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Stichting Johannes Theodorus Giesen.
Bijzonder jaar
De relatie met Mesdag
Scheveningse duinen
Deze tentoonstelling vormt voor Panorama Mesdag de start van de viering ‘Feest aan Zee, 200 jaar badplaats Den Haag ~ Scheveningen’. Jan Giesen ging verder waar Hendrik Willem Mesdag stopte. Hij werkte net als zijn voorganger in de duinen en op het strand van Scheveningen, maar zijn kunst geeft hij een genuanceerder beeld van de inwoners van de badplaats.