Collectie
Deel 2
Wist je dat Mesdag niet altijd zeeschilder is geweest? Waarschijnlijk schilderde hij dit werk van een met klimop begroeide muur vanuit het atelier in zijn huis in Brussel. In 1866 waren hij en Sientje Mesdag-van Houten met hun zoon Klaas daar komen wonen zodat Mesdag zich volledig kon storten op zijn kunstenaarscarrière. In Brussel ging hij daarom in de leer bij Willem Roelofs, die hem aanraadde om als beginnend kunstenaar onderdelen van het landschap in zijn directe omgeving te bestuderen.
Het advies om brokken natuur na te schilderen, nam Mesdag heel letterlijk; hij schilderde wat hij puur optisch waarnam, ook al betekende dit soms dat hij zijn onderwerpen vanuit wat vreemde perspectieven bekeek. Vanuit een raam observeerde Mesdag bijvoorbeeld deze muur met klimop. De keuze voor zijn standpunt is opvallend. Het uitzicht is niet bepaald aantrekkelijk. Mesdag zoomt in op een doodgewone, nietszeggende muur met licht besneeuwd klimop en laat hierbij alle vertellende elementen achterwege.
Mesdag gebruikte een klein formaat doek en schilderde met fijne penseelstreken. Pas later zou hij de losse toets gaan gebruiken waarmee hij bekend is geworden.
Hendrik Willem Mesdag, Klimop, 1868, Olieverf op doek, 93 x 63 cm
Museum Panorama Mesdag, 110