Sientje Mesdag-van Houten, Pompoenen op rieten mand, 1900, olieverf op doek, 114,5 x 139,5 cm. Museum Panorama Mesdag.
Deel 10
Het stilleven werd in de 19de eeuw gezien als een echt onderwerp voor vrouwelijke kunstenaars. De weinige vrouwen die zich professioneel met beeldende kunst bezighielden, konden hun onderwerpen maar beter dicht bij huis zoeken, zo was de algemene opinie. Sientje Mesdag-van Houten vormde hierop geen uitzondering. Pompoenen op rieten mand is een van de vele stillevens die zij tijdens haar leven maakte.
Mesdag-van Houten was uniek in de manier waarop zij het onderwerp schilderde. Ze was een echte coloriste: hiermee wordt bedoeld dat kleur voor haar belangrijker is dan het realistisch weergeven van materiaal. Met deze aanpak onderscheidde ze zich van haar tijdgenoten, die vruchten en bloemen juist ontleedden alsof ze botanisten waren. In dit stilleven bijvoorbeeld gebruikte ze een gedurfd kleurenpalet: het felle geel en groen, waarmee ze de pompoenen schildert, springen meteen in het oog. Ook zette ze haar onderwerp met dikke penseelstreken op het doek. Kijk maar naar de witte strepen verf onder de grote gele pompoen rechts. Diezelfde techniek gebruikte ze in haar landschappen. Hierdoor kreeg haar werk een schetsmatig en spontaan karakter. Juist haar heel eigen opvatting van hoe een stilleven eruit kon zien, maken ze zo interessant
Sientje Mesdag-van Houten, Pompoenen op rieten mand, 1900, olieverf op doek, 114,5 x 139,5 cm. Museum Panorama Mesdag.