Bekijk de trailer
Een introductie door de conservatoren
Breitner, Blommers, De Bock en Mesdag-Van Houten
Waar bestonden hun bijdragen uit?
Conservatoren aan het woord
Voor ieder van de vier kunstenaars had hun deelname aan het Panorama van Scheveningen een andere betekenis. Waar bestonden hun bijdragen uit, wat was hun relatie met Mesdag en hoe heeft het werken aan het Panorama hun verdere carrières beïnvloed?
Luister naar een korte introductie over de vier kunstenaars en hun bijdrage aan het Panorama van Scheveningen.
- Titia van Lier over George Breitner
- Boudewien Goslings over Sientje Mesdag-van Houten
- Laura Prins over Théophile de Bock
- Evelien de Visser over Bernard Blommers
Voor beginnende kunstenaars Breitner en De Bock gold gevraagd worden door Mesdag als een erkenning, terwijl Blommers een vriendendienst leverde.
Sientje Mesdag-van Houten leefde en werkte misschien in de schaduw van haar man, maar haar bijdrage aan het Panorama van Scheveningen, kan niet onderschat worden. Dit werd nog tijdens het schilderproces erkend in kranten; zij werkte met behulp van Breitners ontwerpen aan het dorp Scheveningen en schilderde delen van het duin.
Publicatie
De Schilders van het Panorama van Scheveningen
Biografie van een kunstwerk
Ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van het Panorama van Scheveningen verschijnt de publicatie De Schilders van het Panorama van Scheveningen, onder redactie van Suzanne Veldink en Laura Prins, uitgegeven door Scriptum Art Books, Den Haag.
De Schilders van het Panorama van Scheveningen kan worden opgevat als een biografie van een kunstwerk. Het boek vertelt het verhaal van de totstandkoming van het Panorama van Scheveningen, de turbulente vroege geschiedenis van het kunstwerk, de reacties van de eerste bezoekers en de plaats ervan in het Nederlandse museale landschap.
Hierbij is ruimte voor reflectie op de identiteit van Museum Panorama Mesdag: is het een museum of een attractie? En wat betekent het om al vanaf 1881 een culturele ondernemer te zijn? De publicatie is ook een eerbetoon aan de vijf individuele kunstenaars die aan deze opdracht werkten.
Ook na 140 jaar zijn er nog genoeg nieuwe ontdekkingen te doen over het Panorama. Zo wordt in de publicatie helder beschreven hoe het ontstaan en de vroege receptiegeschiedenis van het Panorama onlosmakelijk verbonden zijn met de eigentijdse ontwikkelingen in Scheveningen en met Mesdags ideologische en spirituele achtergrond; zijn liefde voor de natuur, mede ingegeven door zijn doopsgezinde achtergrond, loopt als een rode draad door de publicatie.
In de publicatie wordt aan ieder van Mesdags helpende handen een apart essay gewijd: Sientje Mesdag-van Houten, George Breitner, Bernard Blommers en Théophile de Bock. De vragen die in de tentoonstelling aan bod komen, worden ook hierin behandeld: waar bestonden hun bijdragen uit, wat was hun relatie met Mesdag en hoe heeft het werken aan het Panorama hun verdere carrières beïnvloed? En waarom zijn sommige bijdragen bekender geworden dan andere?
Met steun van:
- De heer Laurens de Lavieter
- Stichting Vrienden van Mesdag
- Prins Bernhard Cultuurfonds
- Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900
- Stichting Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds
- Gifted Art
- Fondation Custodia