• Duinrand, ca.1880, Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909), olieverf op doek, Collectie Museum Panorama Mesdag.
  • Schets van Scheveningen – Studie voor Panorama Mesdag, 1880, Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), olieverf op doek op paneel, Collectie Simonis & Buunk, Ede
  • De pop (detail), ca. 1879, Bernard Blommers, aquarel, particuliere collectie.
  • Cavalerie (detail), 1883-1888, George Hendrik Breitner (1857-1923), olieverf op doek, Kunstmuseum Den Haag.
  • Landschap bij maanlicht, Théophile de Bock (1851-1904), olieverf op doek, Museum Veluwezoom, Doorwerth.
  • Rotterdams steegje met wasvrouw (detail), George Hendrik Breitner (1857-1923), 1880, aquarel, Collectie Simonis & Buunk, Ede
  • Thuiskomst van de vissersvloot, Bernard Blommers (1845-1914), olieverf op doek , particuliere collectie Nederland, door bemiddeling van Kunstgalerij Albricht, Oosterbeek

Bekijk de trailer

Publicatie

De Schilders van het Panorama van Scheveningen

Biografie van een kunstwerk

Ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van het Panorama van Scheveningen verschijnt de publicatie De Schilders van het Panorama van Scheveningen, onder redactie van Suzanne Veldink en Laura Prins, uitgegeven door Scriptum Art Books, Den Haag.

De Schilders van het Panorama van Scheveningen kan worden opgevat als een biografie van een kunstwerk. Het boek vertelt het verhaal van de totstandkoming van het Panorama van Scheveningen, de turbulente vroege geschiedenis van het kunstwerk, de reacties van de eerste bezoekers en de plaats ervan in het Nederlandse museale landschap.

Hierbij is ruimte voor reflectie op de identiteit van Museum Panorama Mesdag: is het een museum of een attractie? En wat betekent het om al vanaf 1881 een culturele ondernemer te zijn? De publicatie is ook een eerbetoon aan de vijf individuele kunstenaars die aan deze opdracht werkten.

Ook na 140 jaar zijn er nog genoeg nieuwe ontdekkingen te doen over het Panorama. Zo wordt in de publicatie helder beschreven hoe het ontstaan en de vroege receptiegeschiedenis van het Panorama onlosmakelijk verbonden zijn met de eigentijdse ontwikkelingen in Scheveningen en met Mesdags ideologische en spirituele achtergrond; zijn liefde voor de natuur, mede ingegeven door zijn doopsgezinde achtergrond, loopt als een rode draad door de publicatie.

In de publicatie wordt aan ieder van Mesdags helpende handen een apart essay gewijd: Sientje Mesdag-van Houten, George Breitner, Bernard Blommers en Théophile de Bock. De vragen die in de tentoonstelling aan bod komen, worden ook hierin behandeld: waar bestonden hun bijdragen uit, wat was hun relatie met Mesdag en hoe heeft het werken aan het Panorama hun verdere carrières beïnvloed? En waarom zijn sommige bijdragen bekender geworden dan andere?

Met steun van:

  • De heer Laurens de Lavieter 
  • Stichting Vrienden van Mesdag 
  • Prins Bernhard Cultuurfonds 
  • Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900 
  • Stichting Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds 
  • Gifted Art 
  • Fondation Custodia