Stad en natuur

Tijd en beweging samenbrengen

Stadsgezicht

Jeremy Kidd verbeeldt zowel het natuurlijke als het stedelijke landschap. Complexe foto's van steden springen het meest in het oog. Door verdraaiingen van gebouwen en een vermenging van gezichtspunten gooit Kidd de onbeweeglijkheid en structuur van de architectuur echter volledig om en laat je steeds opnieuw kijken.

Kidd toont grote drukke steden…maar zonder mensen. Met dramatische licht- en kleurcontrasten en met het versmelten van dag- en nachtscènes weet hij desondanks een levendigheid te creëren zoals je die nooit eerder hebt ervaren.

Kidd ziet in zijn werk een relatie tot het sublieme. Kunstenaars probeerden eind achttiende- en in de vroege negentiende eeuw hun gevoel van de grootse, mooie en tegelijkertijd dreigende natuur in beeld te brengen. De stad door Kidds ogen is een overweldigend, subliem beeld geworden.

Natuurlijk landschap

Zijn achtergrond als schilder en beeldhouwer inspireert Kidd in zijn werk als fotograaf. Hij voelt verwantschap met negentiende-eeuwse Amerikaanse romantische schilders van de Hudson River School. Zij schilderden grootse en geïdealiseerde landschappen met vaak intense luchten, zoals ook in Kidd’s werk is terug te zien.

Kidd brengt in zijn werk elementen als tijd en beweging samen. Hij maakt over een lange periode foto's van dezelfde omgeving en verwerkt deze tot een beeld.

In de fysieke vorm van zijn werken herken je Kidd als beeldhouwer. Door de golving en uitsnijdingen van zijn werk creëert Kidd een interessant spanningsveld tussen de traditionele foto en beeldhouwkunst.

Beeld: Sydney Opera 1, 2010, Sydney, Australië. Jeremy Kidd. Archival ink jet print on aluminium.

Kidd en Mesdag

Het hedendaagse Scheveningen

Inspiratie

Bij het uitwerken van zijn panorama gebruikte Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) naast schetsen ook foto's van de omgeving van het Scheveningse Seinpostduin. Speciaal voor deze tentoonstelling legde Jeremy Kidd dezelfde omgeving vast en creëerde een spectaculaire impressie van het hedendaagse Scheveningen.

Vrijstaande gebouwen op het Panorama Mesdag zijn tegenwoordig helemaal ingebouwd maar met behulp van kleur- en lichtcontrasten weet Kidd deze monumenten op subtiele wijze weer op de voorgrond te plaatsen.

Wanneer je goed kijkt bij Pier Scheveningen 1 valt op dat boven de felle lichten rondom het einde van de pier nog een lichtvlek in de lucht is weergegeven. Kidd legde hier een reddingsactie op zee vast, zoals ook Mesdag vaker deed. Net als de Haagse Schoolschilder integreert Kidd hiermee alle facetten van Noordzeekust en het Scheveningse leven in een betoverend beeld.

Beeld: Pier Scheveningen I, 2016, Scheveningen, Nederland. Jeremy Kidd. Archival ink jet print op aluminium.

  • Jeremy Kidd, Taikoo Island East 2, detail, 2011, Hong Kong, China, archival ink jet print on aluminium.
  • Jeremy Kidd, The Oriental Pearl, detail, 2012, Shanghai, China, archival ink jet print on aluminium.