Interviews met Ulrike Heydenreich
Deel 1
Ulrike Heydenreich (1975) woont en werkt in Düsseldorf, Duitsland. Zij heeft een fascinatie voor landkaarten en panoramische berglandschappen. Die kunnen in haar werk de meest onverwachte vormen aannemen. Haar kunst ademt oneindigheid en stilte, er is geen wolkje te zien, mensen zijn er zelden.
‘Het begon eigenlijk allemaal met een fascinatie voor landkaarten. Vooral geografische kaarten met hoogteverschillen bevielen me.’ Daarna kreeg ze bovendien belangstelling voor het vogelperspectief op het landschap, dus alsof je alles vanuit de lucht bekijkt. Het ging haar om de oriëntatie die je ervaart van bovenaf gezien. ‘Soms beklim ik een hoge toren om dat overzicht te krijgen.’
‘Het idee voor panorama's kwam toen ik me begon af te vragen: waar bevind ik me op dit moment? Als ik helemaal ronddraai, wat zie ik dan? Daardoor begon ik me voor panorama's te interesseren. Ik ontwierp het Panorama Drawing Device, net als Mesdag dat ooit deed op zijn eigen manier. Ik ging ermee naar verschillende plaatsen en tekende wat ik zag in 360 graden. Ik was nieuwsgierig om dat vast te leggen op papier.’
Toch leverde dit niet helemaal op wat ze zocht. ‘Ik vroeg me af of ik de plek waar ik was ook zelf kon creëren. Ik vond het veel interessanter om zelf een uitzicht te bedenken, een waar je bovendien in kunt stappen, iets wat je normaal gesproken niet ziet. Ze vroeg zich af welk landschap hieraan kon voldoen. 'Zo kwam ik op de bergen.’