Heydenreich en Mesdag

Negentiende eeuw als vertrekpunt

Verwantschap en verwijzing

Soms verwijst Heydenreich letterlijk naar het fenomeen van negentiende-eeuwse panorama’s, zoals in het geval van haar getekende rondgezichten. Om die te kunnen maken, ontwikkelde ze een verrijdbaar instrument - dat toevallig nauw verwant is aan de glazen cilinder waarop Mesdag in 1880, staand op het Seinpostduin, de contouren van zijn latere Panoramaschilderij aanbracht.

Andere keren tekent ze verschillende berglandschappen na van historische foto’s, of ze maakt collages van oude topografische kaarten; ze smelt daarbij verschillende bergen samen tot een nieuw landschap. Ook landkaarten komen vaak terug in haar werk, of zij die nu via weerspiegeling in een grote caleidoscoop natekent, of als fantasielandschap op textiel heeft gestikt.

  • Ulrike Heydenreich, Panoramaringe, 2010, object met potloodtekening, 16 x 97 x 97 cm (elk)
  • Ulrike Heydenreich, Fundstück 14, 2021, historisch panorama, gevouwen, 61 x 61 cm

Over de kunstenaar

Ulrike Heydenreich woont en werkt in Düsseldorf (Duitsland). Zij studeerde aan de befaamde Bauhaus-Universität Weimar, en verder onder meer aan de School of Visual Arts, New York. Zij exposeerde eerder onder meer in Amerika, Duitsland, Spanje, Japan, België en Oostenrijk. Dit is de eerste museale overzichtspresentatie van haar werk.