Restauratie van een schilderij zonder grenzen

Bekijk de film

Mesdag Panorama Mesdag en Visser & Van Rijckevorsel Producties Amsterdam, 1996.

Meekijken met de experts

Grootste restauratie in decennia

De staat van het Panorama

Het panoramadoek was vuil en kwetsbaar, op sommige punten was de schade zelfs zo groot dat er scheuren in het doek waren ontstaan. In de afgelopen decennia waren er steeds kleine of tijdelijke reparaties toegepast maar een grootschalige behandeling werd uitgesteld. Daarom werd een ambitieus plan opgesteld om het kunstwerk van ruim 1600 vierkante meter te waarborgen voor de toekomst.

Intensief proces

De restauratie was een intensief en spannend proces. Het schilderij kon immers niet verplaatst worden en werd daarom ter plekke behandeld en gerepareerd. Welke technieken komen hierbij kijken en hoe ging dit project in z'n werk?

Dat is te zien in de documentaire Panorama Mesdag: Restauratie van een schilderij zonder grenzen. Het geeft een unieke kijk achter de schermen bij het grootschalige project dat zich aan de Zeestraat voltrok. Kijk mee over de schouder van de restauratoren, bij de technici aan de achterkant van het canvas en met de conservatoren tijdens het onderzoek naar de schilders van het Panorama.

Restauratiefilm still

Fragment uit de film Restauratie van een schilderij zonder grenzen, 1996.

  • Werkzaamheden tijdens de restauratie: met een zogenaamde warmtemat wordt het nieuwe doek ter versteviging op het oorspronkelijke linnen gelijmd. Foto: Ed Brandon, ca. 1990, Haags Gemeentearchief.
Een restaurator is aan het werk aan de achterkant van het panorama-doek