Jonge jaren

Het gezin Van Houten

Gronings gezin

Sientje van Houten werd op 23 december 1834 in Groningen geboren. Als oudste dochter van de doopsgezinde ouders Derk van Houten (1810-1864) en Barbara Elisabeth Meihuizen (1809-1856) groeide zij op in een gezin met zeven kinderen.

Toekomst van de kinderen

Sientjes vader Derk was houthandelaar en onder andere politiek actief als lid van de gemeenteraad van Groningen en lid van de Provinciale Staten. Eén van haar broers is de latere minister Samuel van Houten (1837-1930), die bekend werd door zijn Kinderwetje uit 1874. Het Kinderwetje was de eerste sociale wet van ons land, waarin bepaalde vormen van kinderarbeid werden verboden.

Derk en Barbara hadden de toekomst van hun kinderen uitgestippeld, Samuel zou gaan studeren en de dochters zouden na hun schooltijd een geschikte huwelijkspartner moeten zoeken.

Vooraanstaand milieu

Sientje kwam uit een vooraanstaand milieu en haar vaders politieke interesse was niet alleen van invloed op de loopbaan van Samuel, ook Sientje ontwikkelde zich als een zelfstandige vrouw.

De familie Van Houten had een brede culturele belangstelling, zoals gewoon was voor vooraanstaande families in die tijd. Dankzij haar vader maakte zij kennis met de schilderkunst. Derk bezocht de tentoonstellingen van het Groninger kunstgenootschap Pictura en kocht af en toe een kunstwerk. Ook het contact met de familie Mesdag, eveneens kunstliefhebbers, is van belang geweest voor haar artistieke ontwikkeling.

Figuren naast bomen

Sientje Mesdag-van Houten, Figuren naast bomen, pen op papier, Museum Panorama Mesdag.

Kunstenaarsechtpaar

Huwelijk met Hendrik Willem

Welke school Sientje heeft bezocht is onduidelijk, maar na haar schooltijd vond zij inderdaad haar huwelijkspartner in de eveneens doopsgezinde Hendrik Willem Mesdag met wie zij zich in 1854 verloofde. In 1856 traden zij in het huwelijk.

Twee portretten, 19e-eeuwse foto van Hendrik Willem en Sientje

Verlovingsfoto van Hendrik Willem en Sientje, huwelijk op 23 april 1856, Museum Panorama Mesdag.

Het gezin Mesdag-van Houten

Samen kregen zij een zoon: Klaas. Hij is helaas vlak voor zijn 8e verjaardag overleden. Na de dood van hun zoontje in 1871 besloot Sientje zich toe te leggen op een professionele carrière als schilderes. Ze vond troost in het schilderen.

Later in haar leven heeft Mesdag-van Houten in een interview gezegd:

“Zonder mijn man was ik nooit schilderes geworden, en zonder mij was hij waarschijnlijk geen schilder geworden.” - Wereldkroniek, 21 april 1906.

  • Duinlandschap met schuurtje, detail, Sientje Mesdag-van Houten, olieverf op doek, collectie Museum Panorama Mesdag.
  • Sientje Mesdag–van Houten, Stilleven met pompoenen, pruimen, perziken en vaas, waterverf en gouache op papier, 27 x 32 cm, Museum Panorama Mesdag
  • Sientje Mesdag – van Houten, Schaapskooi bij ondergaande zon, ca. 1880, olieverf op doek, 50,5 x 60,3 cm, Museum Panorama Mesdag.
  • Duinrand, detail, Sientje Mesdag-van Houten, ca. 1880, olieverf op doek, collectie Museum Panorama Mesdag.
  • Stilleven met uien, detail, Sientje Mesdag-van Houten, collectie Museum Panorama Mesdag.
  • Sientje Mesdag-van Houten, Chrysanten in vaas, detail, olieverf op doek, 88 x 69,2 cm, Museum Panorama Mesdag
Schilderij van een duinlandschap met bomen in de verte en een pastelkleurige wolkenlucht
Stilleven met groengele pompoen omringd door pruimen en perziken.
Schilderij van twee herders die een kudde schapen naar binnen begeleiden bij ondergaande zon
Schilderij van duinen in bruin en beige tinten met in het midden een kale boom een Scheveningse vrouw
Schilderij van twee uien die op een donker oppervlak liggen tegen een bruine achtergrond
Een kleurrijke vaas gevuld met chrysanten staat tegen een bruine achtergrond

Zelfstandig kunstenaar

Fenomenaal kleurgebruik

Landschappen en stillevens

Sientje ontwikkelde zich als zelfstandig kunstenares en werd vooral gewaardeerd om haar landschappen en stillevens en dan vooral haar bloemen- en vruchtenstillevens. In haar oeuvre speelt de natuur een grote rol, die zij in donkere tinten en met groot gevoel voor detail, realistisch weergaf. In 1872 stelde Sientje haar werk voor het eerst tentoon.

Aquarel van tulpen in een vaas

Sientje Mesdag-van Houten, Tulpen, aquarel, Museum Panorama Mesdag.

Internationale erkenning

Vanaf dat moment zou zij regelmatig deelnemen aan diverse nationale en internationale tentoonstellingen en ontving zij verschillende onderscheidingen. Ook werkte zij onder meer mee aan de totstandkoming van het Panorama in 1881.

In 1904 werd ze tijdens een feest in Pulchri Studio ter ere van haar zeventigste verjaardag benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Deze onderscheiding ontving zij als blijk van waardering voor haar bijdrage aan de ‘vaderlandsche schilderkunst en van hulde voor de grote schenking die zij met haar echtgenoot aan de Nederlandse Staat deed’.

Voorbeeld voor het feminisme

Jozef Israëls, een goede vriend van Hendrik Willem en Sientje, bracht tijdens hun 50-jarig huwelijksfeest een toast uit waarin hij Sientje een voorbeeld voor het feminisme noemde: “Mevrouw Mesdag is veel intelligenter dan de meeste mannen en weet veel meer van de belangrijkste vraagstukken af”.

Feest met gasten aan tafel in chique kleding in Studio Pulchri

Feest in Pulchri ter ere van jubileum van echtpaar Mesdag-van Houten.

Zelfstandig kunstamazone

Dat Sientje zichzelf ook zag als meer dan ‘de vrouw van’ blijkt uit het volgende citaat dat op 24 december 1904 in een Groningse krant ter gelegenheid van haar zeventigste verjaardag te lezen was: “Ofschoon de echtgenoote van den vermaarden zeeschilder, wil zij toch niet als Mesdags vrouw in de kunst beschouwd worden, maar als zelfstandige kunstamazone, die haar eigen weg volgt …”

Sientje Mesdag van houten aan het werk in haar atelier

Sientje-Mesdag van Houten in haar atelier, fotograaf anoniem, Museum Panorama Mesdag.