Trailer
Krijg een impressie van de tentoonstelling
Video: Studio Roodenburch
Heydenreich en Mesdag
Negentiende eeuw als vertrekpunt
Verwantschap
Wonderlijke wereld
Net als Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), speelt Heydenreich met de beleving van het perspectief en weet ze daarmee betovering op te wekken met alom herkenbare beelden. Ze creëert met haar driedimensionale kunstwerken de illusie van een nieuwe wonderlijke wereld.
Beide kunstenaars spelen met proporties en perspectieven in hun panoramische landschappen.
Negentiende eeuw
Soms verwijst ze letterlijk naar het fenomeen van negentiende-eeuwse panorama’s, zoals in de 19e-eeuwse panorama’s die het basismateriaal vormen van haar gevouwen waaiers van de serie Fundstück.
Daarnaast ontwikkelde Heydenreich net als Mesdag een cilindervormig tekenapparaat waarmee ze schetsen maakt. Door in het midden van het apparaat te staan kan ze het landschap tekenen dat ze om zich heen ziet. Een methode die Mesdag destijds ook toepaste voor zijn panorama.
Bezoeker bij het Panorama Drawing Device.
Publieksprogramma
De kunst van het vouwen
Rondleidingen, workshops, vouwen
Als onderdeel van de tentoonstelling is er een uitgebreid publieksprogramma met rondleidingen, open atelier, vouwworkshops en een 'Meet & Greet' met de Duitse kunstenaar Ulrike Heydenreich.
Duik dieper in de technieken die Heydenreich gebruikt of ga zelf aan de slag met het vouwen van een flexagon.
In gesprek met Ulrike Heydenreich
Reeks interviews
Ulrike Heydenreich in haar atelier (model voor Fundstück 11), 2021 ©Markus J. Feger
Inspiratie, werk, technieken
In aanloop naar de tentoonstelling verschijnt een serie interviews met Heydenreich. Conservator Adrienne Quarles van Ufford gaat met haar in gesprek over haar inspiratie, technieken en werk.
Lees de interviews
Deel 1: Fascinatie voor vergezichten
Deel 2: Verlangen
Film
Verlangen naar de verte
In het atelier
In de tentoonstelling is een korte film te zien waarin het publiek kennis maakt met de kunstenaar en haar werkproces in het atelier. Wat vormt haar basismateriaal en hoe komt ze tot haar zorgvuldig uitgekiende vouwlijnen? Filmmaker Markus J. Feger volgt haar in dit proces.
Ulrike Heydenreich in het atelier, filmstill.
Boek
Publicatie bij de tentoonstelling
Verlangen naar de verte
Ook is er een publicatie verschenen bij de tentoonstelling, met de gelijknamige titel Ulrike Heydenreich. Verlangen naar de verte. Hoogwaardige foto’s van Heydenreichs werk worden afgewisseld met een interview en uitgebreide toelichting op haar werk, geschreven door Hoofd Museale Zaken Adrienne Quarles van Ufford.
Beeld: Petra Warrink.
Over de kunstenaar
Ulrike Heydenreich (1975) woont en werkt in Düsseldorf (Duitsland). Zij studeerde aan de befaamde Bauhaus-Universität Weimar, en verder onder meer aan de School of Visual Arts, New York. Zij exposeerde eerder onder meer in Amerika, Duitsland, Spanje, Japan, België en Oostenrijk.
Dit is de eerste museale overzichtspresentatie van haar werk.
Dank
Mede mogelijk gemaakt door
Gemeente Den Haag
Stichting Van Ommeren De Voogt
Mondriaanfonds